Om kampanjen #värstafördomen

Våren 2014 genomfördes en kampanj i sociala medier där Värsta fördomen och Scouterna ville uppmärksamma hur normer och fördomar kan begränsa människors liv, men också dela tips på hur vi alla kan stå upp emot fördomar och normer och verka för ett öppnare samhälle.

 

Vad handlade kampanjen om?
#värstafördomen handlade om att visa hur alla har mötts av någon fördom. Kända och okända delade med sig av sina egna erfarenheter av hur fel det kan bli när vi inte bemöter varandra för dem vi är, utan för vad vi tror om andra och de om oss.

 

Varför gjorde vi kampanjen?
#värstafördomen var en viktig del i Scouternas arbete för ökad mångfald. Det handlar till att börja med om att vi ska leva efter och bygga gemenskap kring vår värdegrund. Men också om att skapa ett bredare engagemang och visa att Scouterna är en rörelse som är en del av samhället och en positiv kraft.

 

Hur gick det till? Hur gjorde en för att delta?
Vi ville att det skulle vara enkelt och så att så många som möjligt kunde vara med och dela med sig av sina erfarenheter. Tanken var att en med hjälp av sin smartphone filmade sin egen berättelse och/eller sitt tips och delade den på Instagram, eller skrev en text på Twitter, med #värstafördomen.

 

Var hamnade alla inlägg?
Allt samlades på värstafördomen.se. Inläggen finns kvar här och vi använder fortfarande #värstafördomen för att samla inlägg om projektet från Facebook, Instagram och Twitter.

Filmer med framstående profiler som filmades under Almedalsveckan 2014 finns dessutom på Scouternas Vimeo- och YouTube-kanaler.

 

Vad var målet? Vad skulle kampanjen bidra till?
Som Sveriges största barn- och ungdomsorganisation vill Scouterna ta ett ökat ansvar för mångfald. Det arbetet har redan startat, och vi börjar inifrån. I kampanjen samlade vi in berättelser om orättvisor och diskriminering som vi måste kämpa mot, men berättelserna handlade också om missuppfattningar som bygger på att vi utifrån mycket lite fakta tar för givet att vi vet hur någon är.

Vi samlade också in de bästa tipsen för att motarbeta fördomar. Vi vill gå före i arbetet för ett öppnare, varmare samhälle.

 

Vad gjorde vi göra med alla svar?
Berättelserna användes i olika sammanhang när kampanjen fortsatte under 2014. Vi var till exempel på plats under Almedalsveckan och i december användes en del av berättelserna i ett paket om Scouternas mångfaldsarbete som lämnades över till Gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic.

 

Tar vi bort bidrag som inte passar?
Vi kan inte styra vem som taggar ett inlägg på Instagram eller Twitter med #värstafördomen, däremot kan flödet på värstafördomen.se att modereras. Inlägg som innehåller stötande, kränkande, rasistiskt eller grovt språk, personangrepp, på något sätt bryter mot eller uppmuntrar till att bryta mot lagen publiceras inte på hemsidan.